söndag 6 september 2015

Så gör du hemgjord torr äppelcider!

Det sista av fjolårets dyrbara cider
Detta är tredje hösten jag gör äppelcider och med enkla medel har vi fått en produkt som kunnat mäta sig med det som går att köpa. Det har blivit lite seriösare för varje år och jag har lärt mig mcyket. Därför skriver jag ihop en liten guide om hur man gör. Jag kommer fylla på med mer bilder eftersom, för cider är liksom vin en produkt som tar tid att mogna!

Cider går utmärkt att göra hemma av lokal råvara! Gärna av äpplen från lokala äppelträd. För cider görs inte av de sötaste äpplena utan av lite sura och bittra cideräpplen, för det är det som ger smak, sockret ger ju egentligen bara alkohol. Cider är ett utmärkt sätt att ta hand om stora mängder äpplen när man har "för mycket" äpplen! Med en effektiv metod är det inte särskilt svårt att göra mycket.

Cidern har ingen självklar roll i den svenska kulturen, inte ens namnet har särskilt starkt skydd. Mycket "cider" är lite kolsyrat vatten, socker, lite fruktjuice, aromer och färgämnen. Men för mig är cider en produkt som har mycket gemensamt med vin!  Jag syftar såklart på torr cider gjord på äppelmust, där vätskan kommer från att frukten pressas, där kolsyran och de komplexa smakerna kommer från jäsningen. Mina cidertips på systemet är Ecusson bio BrutCidre Bilogique Brut och Wyld Woods.

12 kg äppelskörd,borde ge 7 liter, eller 21 flaskor cider!
 Du behöver för 5 liter färdig cider
  • 8-10 kg äpplen, gärna hemodlade
  • 1 tsk ciderjäst
  • Metod att riva och pressa äpplen
  • Lämpligt diskmedel och flaskborste
  • Jäsningskärl i glas eller plast + ballong
  • Hävertslang
  • 15st 33cl flaskor som sluter tätt och tål tryck
Processen att göra cider, i korthet:
  1. Skaffa äpplen. 
  2. Krossa, pressa och sila äpplen till must.
  3. Jäs äppelmusten med ciderjäst till den har slutat jäsa (ca en månad). 
  4. Buteljera cidern. Lagra minst 1 månad men gärna 3 innan du smakar.
  5. Avnjut din hemgjorda äppelcider vid högtidliga tillfällen, eller när du bara vill njuta.
Jag kommer gå genom varje steg på vägen, inlägget kommer uppdateras eftersom. 

Speciell bryggutrustningaterial köps på bryggeributiker, jag har handlat på Humlegårdens Ekolager och det har funkat bra.

Äpplen

Cideräpplen är inte särskilt goda, därför funkar trädgårdsäpplen förträffligt för att göra cider. Så mogna som möjligt, men särskilt söta (eller goda) behöver de inte vara. Har du inget äppelträd? Fråga i din bekantskapskrets, sätt upp lappar i närområdet och gå med i fruktförmedlingen, möjligheterna är många. Komplettera gärna med lite köpta äpplen för att få upp sockerhalten och därmed föra en lite starkare cider. Var inte rädd att blanda äppelsorter.

En slow juicer är sjukt effektiv! Rekommenderas. Finns för en tusenlapp på ebay.

Att pressa äpplen

Det svåra i att göra cider är att pressa fram musten. Tekniken är att riva äpplet fint och sen pressa ut vätskan. Med en bra press får man ut 65% av vikten i must. Att bara hänga upp det i en sil räcker helt enkelt inte. Kom även ihåg att äpplen kan mögla, att saker är rena och fräscha är nyckeln för att lyckas. Diska och skölj ordentligt, förslagtvis med PBW

Must, jäst, damejeanne och ballonger, dags att jäsa!
Jag rekommenderar att skaffa en slow juicer, som på bilden ovan, den kostade mig 950 kr inkl frakt, via ebay och vitalityforlife. De är relativt ovanliga och dyra i sverige, då det är en ganska ny produkt helt enkelt.
  Vår slow juicer  pressar ett kilo äpplen i stora bitar till 6.5 dl must på ungefär 2 minuter. En slow juicer snurrar i låg hastighet och pressar frukten genom en fin sil med en skruv, resten åker ut i en annan öppning och det är både torrt och smaklöst. Funkar finfint att göra juice av de flesta grönsaker och frukter. Mindre kärnor går bra att köra genom, men undvik stora kärnor och skal som smakar illa.

Det finns även företag som mustar dina äpplen, kanske även i din stad? Be dem att inte pastörisera äpplena i sånna fall då det förändrar smaken, och kanske att få din must på dunk istället för flaska, för jäsning.

Man kan även köpa kommersiella mustningsapparater men då börjar tusenlapparna rulla. Eller så hittar man på egna men det är svårt att få effektivt.

Råsaftcentrifug kan vara ett alternativ, jag har inte testat. Har man en fungerar den säkert, men hur bra det blir vet jag inte.

En fuling kan vara att köpa pastöriserad äppelmust, typ Årets Skörd från kiviks, men hur bra och kul är det? 
8 liter äppelmust som jäser till cider

 

Jäsa must till cider

 Det finns särskild ciderjäst, använd sån för att resultatet ska vara värt arbetet du lägger ned. Man behöver inte mycket, ett kuvert med 5 gram räcker till mer än 20 liter cider.

Läs på förpackningen, dosera jäst i jäskärlek, blanda om och förslut med en ballong du har gjort hål i med en nål. På så vis släpps övertryck ut men ingen ohyra kommer in. Dessutom syns det tydligt att det jäser, då ballongen står upp.

Låt flaskan stå i rumstemperatur eller något kallare. Jäs till det har slutat jäsa, detta tar 3-4 veckor men det beror på en rad faktorer, som temperatur, sockerhalt, mängd och typ av jäst osv. Nu har du torr cider utan kolsyra. Tillsätt 1msk socker per liter cider och blanda om försiktigt.


Buteljering

Väldiskade flaskor fylls enkelt med hävert
Oavsett vilken flaska du väljer måste du få upp cidern till flaskan utan att få med bottensatsen. Köp en pumphävert och en flaskfyllare för enkel hantering. Att "hälla"  ur dunken är en dålig idé då du får med mycket bottensats.

I flaskväg finns glasflaskor för kapsyl eller patentkork. Snålalternativet är små PET-flaskor, men hur kul är det för en kvalitetsprodukt? Jag samlar fina ölflaskor under sommaren, köper nya kapsyler och kapsyleringsapparat, diskar flaskorna ordentligt och tar bort etiketter

Diska och skölj noga. trådbackar funkar som torkställ.
Kapsylering görs helst på halkfri yta
En av våra 35 flaskor äppelcider, årgång 2015.
Efter buteljering återstår att skapa etiketter, samt att lagra cidern. För liksom med vin och ost så utvecklas smaken med tiden. Cidern är även som ni ser på bilden grumlig till en början, men allt eftersom det sista sockret jäser och alkoholhalt och tryck stiger så dör jästen och det blir jästfällning i botten av flaskan, hur mycket beror på hur noga man har varit i buteljeringen. Sen blir cidern klarare med tiden, det är mest slöseri att smaka cidern efter en månad, vänta gärna tre. Sen håller cidern i flaskan länge och du kan ta fram en kolsyrad torr flaska hemgjord äppelcider när du vill.

För att summera årets äppelcider, 2015. 12 kilo sura äpplen från eget äppelträd och 10 kg köpta ekologiska äpplen, alltså 22 kilo totalt har blivit 35 flaskor, eller 12 liter färdig äppelcider, alltså ett utbyte om 55% till slutgiltig produkt! Inte alls tokigt. Bild på flaska med etikett kommer när det är dags för det, framåt jul ungefär.

En slow juicer rekommenderas verkligen, en jättehäftig köksmaskin som pressar de delar av grönsaker du kan äta väldigt effektivt. Det tar en timme att göra lingondricka av 10 liter lingon istället för 3 dagar, exempelvis. Svarta vinbär som vi inte orkar rensa från pinnar och blad åker i juicern och blir en tjock härlig juice, som blandas med socker och vatten för en fantastisk svartvinbärsdricka.  Du kan pressa apelsiner till morgonjuice, kom ihåg att inte pressa skalet bara.

61 kommentarer:

  1. Hej,

    Skulle det funka att göra cider på annan frukt än bara äpplen och i mindre mängd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde fungera rent praktiskt, hur det smakar beror såklart på :)

      Radera
  2. Har letat länge efter sådana här instruktioner. TACK! Har råsaft centrifug, testar med det.

    SvaraRadera
  3. Kul sida med cider. Det ska nu plundras päron hos släktingar. Första testen får bli med PET-flaskor.

    SvaraRadera
  4. Har du pastöriserat äppelmusten innan du satte den på jäsning för att döda vildjästen som redan finns?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Nej, musen är opastöriserad, jag skulle inte utelämna ett sånt steg från instruktionen. :)
      Att pastörisera förändrar även smaken på produkten vilket jag inte alls vill.

      Radera
  5. Hej

    Vad silar du musten med?

    MVH Joakim

    SvaraRadera
  6. Hej

    Vad silar du musten med?

    MVH joakim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vi silar vår must genom en vanlig passersil efter slow juicern. Juicen ska vara slät, inte grynig om det ska bli bra. Klar blir den dock inte.

      Radera
  7. blandade du i jästen bara. inget tipsat socker lr uppvärmning ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Målet är inte att det ska jäsa så snabbt som möjligt, tvärt om ger en långsam jäsning bättre smak. Socker finns i äpplena och rumstemperatur är mer än nog varmt.

      Radera
  8. Vad heter slow juicer-modellen?

    SvaraRadera
  9. Vilket märke och modell köpte du? Har den funkat bra sen också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag köpte en biochef slow juicer, ett demoex från ebay. Den har funkat helt ok ska sägas, nu har vi dock ett litet elfel, troligen pga kortslutning. Reklamation pågår medan äpplena mognar.

      Svårt att säga om det är fel på produkten eller handhavande.

      Radera
  10. Jag har pressat äpplen till must och hällt över i stora glasflaskor (6 liters), jag tillsatte rätt mängd ciderjäst. Detta var för 48 timmar sedan. Men nu när jag tittar så har det inte börjat bubbla än riktigt. Överst på musten har det bildats en brun "skorpa". Ska jag skrapa bort den bruna skorpan tror du? Tack för en bra sida :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Att det bildas lite skum överst är normalt, och att den är brun är för att det oxiderar med luften, precis som äpplen gör. Processen går inte riktigt så snabbt att det bubblar, mer att det blir ett övertryck i flaskan. Det ser du på att ballongen över öppningen är spänd, eller om du har ett vattenlås så ser du att vattennivån på insidan är lägre än den på utsidan.

      Radera
    2. "Om musten har ett pH över 3,5 och det finns mycket pektin så kan det bildas ett tätt lock överst i kärlet. Denna hatt (chapeau brun på franska) hålls uppe av kolsyran. Uppstår detta fenomen så får man tappa om musten. Och det innan hatten bryts sönder för då lägger den sig som en stor bottensats."

      Radera
  11. Hej! Har kört två icakassar med äpplen i råsaftcentrifugen och har nu 7,5 liter på jäsning i damejeannen. Ballongen står upp fint :) Var lite orolig innan då jag upplever att rådaftcentrifygen ger klarare must än vid pressmustning, men ännu verkar det gå bra. Nu undrar jag bara hur du blandar sockret med den färdigjästa cidern utan att riva upp allt som sjunkit ned till jäskärlets botten? Eller låter du jäskärlet stå några timmar efter sockret blandats i för att låta allt sjunka ned på nytt? Slutligen, använder du raffinerat socker eller råsocker?
    Med vänlig hälsning, Ulf, Skellefteå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att höra! Antingen häller du försiktigt i sockret och väntar ett par timmar eller tom nån dag på att buteljera.

      Eller så tappar du över cidern i ett till jäskärl med hävert och undviker bottensatsen, då är det lätt att blanda i sockret sen, du kan låta det jäsa ett tag till, och du får mindre bottensats kvar i flaskorna! :)

      Borde uppdatera inlägget om det, årets cider är på gång, vi gör processen liter bättre för varje år :)

      Radera
  12. Hej, tack för bra inlägg. Jag har äpplen på jäsning, cirka 20 liter. Det bubblar på bra. Skulle jag ha haft i socker från början eller blir det en skön alkohalt av det socker som finns i äpplena? ;-) N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul, blir rätt många flaskor av 20L! Traditionell torr cider innehåller 100% äppeljuice och inget annat, vilket ger ungefär 4.5% alkohol, beroende på råvaran. Just den låga alkoholhalten för en så stor smak är något jag personligen gillar med cider, man kan dricka mer utan att det blir för mycket. Jämfört med ex. vin (det är mer socker i vindruvorna) Så nä, du behöver inte sätta i mer socker under jäsningen, snarare i buteljeringen för att få kolsyra när det jäser lite till i flaskan.

      Men för att svara på frågan.. Ja, du kan tillsätta mer socker för att få mer alkohol, det finns enkel mätutrustning för att bestämma sockerhalt i juicen, och om jag minns rätt så ger en viktprocent ca 0.5% alkohol i slutprodukten, sen är det bara att plussa och gångra lite. :)

      Radera
  13. Hej! Har satt 13,5 l med champagnejäst. Fick omgående fin jäsning som dock ganska snart dog ut. Finns det någon metod att kolla om det har gått bra. Tycker att det borde jäst lite längre.
    Mvh Richard i Lund

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jäsprocessen pågår bara så länge det finns kvar socker, det kan gå ganska snabbt ibland om det är mycket jäst. (I princip kan man spontanjäsa cider men det är trist när det misslyckas.)

      Jag skulle röra ner lite socker, typ 9 gram per liter och låta det lösa sig över natten typ, och buteljera. Eller så skulle jag använda hävert för att föra över cidern utan bottensats till ett nytt jäskärl, tillsätta lite socker och låta det jäsa nån vecka till innan buteljering.

      I princip och helst kan cidern få ligga i det nya kärlet i månader för att långsamt jäsa och mogna i smak, innan lite mer socker och lite lite mer jäst tillförs innan buteljering, då det ju är jäsningen efter buteljeringen som ger den så viktiga kolsyran i cidern. :)

      Radera
  14. Hej,

    Var i Luleå hittade du ciderjäst?

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ebay haha :) Men kanske finns på vingården på skutviken?

      Radera
  15. Jag har säkert missat det i tidigare kommentar. Jag har gjort cider och den är utjäst o tappad på Corneliusfat, vilken lagringstemperatur är lämplig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rumstemperatur funkar bra, men kanske lite svalare är bättre för att det ska jäsa långsammare, om du har möjlighet vill säga. :)

      Radera
  16. Jag använde en fruktcentrifug/press till skillnad mot din slow juicer. Jag kan konstatera att det är ganska rejält svinn i en fruktcentrifug, mycket av juicen tas inte tillvara och försvinner ut med "skräpet". Det är ju lite synd. Men den goda sidan var att jag hade så oändligt mycket äpplen, att det blev två papperspåsar över, när min 30 liters jäshink var fylld nästan upp till brädden.

    Till skillnad mot dig vågade jag inte lita på att vildjästen var bra och att denna hållit bakterier och annat läbbigt borta. Därför pastöriserade jag min cider (72ºC), varefter den hastigt kyldes ner.

    Champagnejästen (köpt från Humlegårdens Ekolager) som jag tillsatte, satte igång med en ryslig fart, men har lugnat sig rejält nu. Jag tänkte att jag skulle sekundärtappa över till en annan jäshink nu till helgen, för att få en aningen klarare dryck.

    Det är kul det här, jag hoppas att alla som försöker sig på cider, får en riktigt perfekt dryck i slutändan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja det är lite vad jag har hört om centrifuger, men det skadar ju inte att försöka, och som du säger så har man ofta för mycket äpplen ändå. Slow juicer är inte heller helt lätt med vissa äpplen, det händer att en del fruktkött pressas genom silen och man får lite smoothie att sila en extra gång (blir gott äppelmos på köpet).

      Självklart ska du pastörisera om du vill det, det är mer än guide för att komma igång än ett ända sätt att göra det.

      Jag sätter ju också jäst i dock utan pastörisering, men jästen är ju i majoritet så att säga.

      Hoppas det blir bra! Musen klarnar mycket allt eftersom jästfällningen lägger sig, och ju längre det får jäsa i tanken, gärna med omtappning, desto mindre jästfällning blir det senare i flaskan. Som ses på nedersta bilden var våran ganska vit när vi buteljerade, men väldigt klar när vi drack den, med en cm jästfällning i flaskorna, i år jäser vi längre tid. :)

      Radera
  17. Hej, tack för fina instruktioner. Har egna äpplen som kanske inte är fullt så syrliga som jag uppfattar att du tipsar om. Undrar hur söt din färdiga cider blir och påverkas torrheten i färdig dryck mer av typen av äpple eller av mängd tillsatt socker? Om du förstår hur jag menar:-).
    Hälsningar Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur söt cidern blir beror på hur hårt den får jäsa. Hur mycket socker det är i musten avgör alkoholhalten (begränsas även av vad jästen man använder tål, men cider är ju en relativt alkoholsvag dryck, oftast under 5%).

      Poängen med mer bittra äpplen är just att sockret och sötman försvinner när det jäser, och det är själva smaken av äpple som blir kvar, och på så vis kan man säga att ett bittert äpple smakar mer äpple än ett sött, när det har fått jäsa..

      Riktig cider görs av många sorters äpplen för att bygga upp smaken, och ett riktigt cideräpple är inte gott att äta som det är.. Men trädgårdsäpplen är helt ok! :)

      Radera
  18. Kan du kanske skicka en länk för at köpa den superslowjuicere? Jag hittade bara en för över 300 dollar, osch wad dyrt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den på bilderna är en biochef som vi köpte som demoex på ebay för en knapp tusenlapp, tyvärr har den havererat i okänt elfel. Nu kör vi faktiskt på en Coline från Clas Ohlsson som faktiskt funkar bättre, 1495 kr (och studentrabatt)
      http://www.clasohlson.com/se/Slow-juicer-Coline/44-1542

      Radera
  19. Hej! Hörde att det fanns risk att glasflaskor med patentkork kunde explodera av trycket. Stämmer det och hur kan man isåfall undvika det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har inte använt patentkork för jäst cider. Men jag vet att både öl (grolsch i nederländerna) och julmust (nyckelbryggerier) säljs med patentkork, så konceptet i sig fungerar, sen hur det blir vid hemmabruk är väl frågan, se kommentar nedan.

      Mvh Tomas

      Radera
  20. Hej, jag heter Lars-G Johansson och har blivit inspirerad av din beskrivning av cidertillverkning hemma.
    Allt har förflutet enligt plan fram till buteljeringen men uppenbarligen har jag begått ett misstag vid tillsatsen av sockret. Det förefaller som om ingen sekundär jäsning har startat i de fyra flaskor som jag fyllde upp. Det ska noteras att jag var mycket försiktig att ej få med någon bottensats. I den sista flaskan kom det en del bottensats och i den skulle man kunna säga att jäsningen gått över styr. Detta resulterade i att jag ägnade mer än en timme åt att städa köket i natt. Dumt nog öppnade jag på patentkorken och trycket i flaskan skapade en oönskad fontän. Kommentarer och tips emottages!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lg! Kul att inspirera, det gör mig glad.

      Det är lite klurigt med bottensatsen, eller jästfällningen som det ju heter, som mycket riktigt jäser. Cidern kan tappas om i en andra tank för att bli av med en del av fällningen och sakta av jäsningen.

      För flaskorna som inte jäser: Testa sätta i lite lite jäst, det kan behövas har jag läst mig till, dock aldrig för mig än så länge.

      Det är en lärandeprocess även för mig detta och jag ska ta mig för att uppdatera inlägget med nyvunnen kunskap (som till stor del finns här i kommentarerna), när jag har lite mindre fullt upp med annat.

      Radera
  21. Slow juicer finns nu på cervra butiker för ca 1000 kr,vänl.

    SvaraRadera
  22. Hejsan

    Tack för dina bra tips! Nu har vi jäst dryga 40 l äpplemust och fyllt de i flaskor som du beskrev ovan. "Vinet" som kom ur demejeannen var redan mycket lovande. Nu gäller det att h tålamod i 2-3 månader... Vi köpte en slowjuicer från samma märke som du. Funkar kanon!
    Vi hörs när flaskjäsningen är klar!
    Hälsningar Peter

    SvaraRadera
  23. När du sen lagrar, vid vilken temperatur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rumstemperatur funkar, lite lägre är nog bättre.

      Radera
  24. Hur mkt socker tillsätter du i flaskorna vid buteljering? Rör du ut sockret i den jästa cidern eller tillsätter du sockret direkt i flaskorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär en matsked per liter, bäst är att lösa sockret i vatten till en sockerlag över värme.

      Radera
  25. Hur mkt socker tillsätter du i flaskorna vid buteljering? Rör du ut sockret i den jästa cidern eller tillsätter du sockret direkt i flaskorna?

    SvaraRadera
  26. Hur mkt socker tillsätter du i flaskorna vid buteljering? Rör du ut sockret i den jästa cidern eller tillsätter du sockret direkt i flaskorna?

    SvaraRadera
  27. Hej har 24 liter must som jäst 4 veckor i lite under rumstemp. Det ser fortfarande ut som att det är lite tryck kvar men det bubblar inte, tror du att det är dags att tillsätta socker och buteljera eller ska jag vänta ytterligare en tid? Skall nivån i jäsröret vara helt jämn när musten är färdigjäst?
    I övrigt tack för en inspirerande sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blir inte sämre om den får står någon vecka/veckor till för att låta ännu mer jästfällning sjunka ner till botten.

      Vad gäller nivån i jäsrör så stannar den ju där den var när det slutade jäsa så om den är ojämn vid det tillfället så stannar den kvar där. Om det fortfarande bubblar så pågår fortfarande jäsningen. Vi brukar plocka cidern när den antingen helt slutat jäsa (inga bubblor på många minuter/timmar) eller där det kanske kommer 1 bubbla på 2-3 minuter.

      Kan även tipsa att prova med olika jäster och inte endast hålla sig till traditionella cider och champange jäster. Vi har testat med både ale jäst och weissbier jäst och vet i fan om inte de båda slår ciderjästen vi har haft tidigare.

      Vill man testa lite så funkar det fint att jäsa mindre satser i typ 1½ liters pet-flaska, då kan man testa med olika blandingar av äppel och med olika jästsorter. Skiter det sig och smaken blir dålig så är det inte 20 liter cider man häller ut utan betydligt mindre. Tänk dock på att minska jästmängden för annars går det väldigt fort att jäsa klart.

      Vad gäller jästemperaturen så gäller det att hålla koll på vad jästen tål, men vet en del som gärna jäser med ciderjäst ner till 0 gradigt. Det tar dock mycket längre tid och deras cider står på jäsning i flera månader innan den är färdigjäst.

      Själva så blandar vi socker till flaskjäsning med ojäst äppelmust dock får man tänka till lite och ta mindre socker (finns ju socker i musten). Vi har kört 1dl must och 60gr socker till 4,5 liter must. Blir kanske lite mycket kolsyra i flaskan.

      På tal om flaskor så har vi satt all vår cider på flaskor med patentkork funkar suveränt för oss. Dock har vi möjligheten att förvara dem i garaget (uppvärmt) så om en exploderar så blir det inte så farligt. :)

      Radera
  28. Tack för en mycket inspirerande beskrivning av cidertillverkning. Gjorde i höstas en liten sats(2 liter) för att se om det öht funkade - och det har det gjort! Hällde upp på flera mkt små flaskor och testar nu vad som händer vid lagringen. Verkar vara en spännande utveckling!
    En fråga dock. I en av två större flaskor är det utöver en liten bottensats även nånting som ligger på ytan. Det är inte mögel är jag rätt säker på. Jästfällning "uppåt"? Något du eller någon känner igen? Något dåligt?

    SvaraRadera
  29. Hej!
    Tack för en intressant och informativ sida!

    Tipset att sätta till lite lite jäst tillsammans med sockret vid omtappning till nytt jäskärl innan buteljering; hur mycket jäst rör det sig om? Typ ett kryddmått per 5 liter?

    SvaraRadera
  30. Så bra, att det fanns en sådan här sida! Måste bara prova att göra! Tack för fina instruktioner!

    SvaraRadera
  31. Hej. Har nu 4,5l äppelmust från äppelträdet hemma. Har tillsatt lite mindre än 1 tsk ciderjäst och sedan täckt jäskärlet med en ballong. Hur mycket hål ska det vara? Just nu har jag flera hål kanske 5-8 hål. En tanke som slog mig är att om jag har för många hål kanske inte ballonger reser sig? Vilket var en indikator på att det jäser där inne. Jag har inte sett några tecken på att jäsningsprocessen har startat ännu. Dock har det endast gått ca 5h ��.

    SvaraRadera
  32. Hej! Jag har nu gett mig på mitt första försök att göra egen cider enligt ditt recept. Jag är dock lite orolig över att min damejeane är för stor för mängden äppeljuice. Orkade bara pressa ca 7 liter till min ca 25 liters kärl. Tror du det kan påverka jäsningen? Mvh madeMadel

    SvaraRadera
  33. Hej! Jag är på gång med min första omgång cider och försöker göra den enligt ditt recept. Dock är jag lite orolig för att mitt jäskärl är för stort... Jag orkade bara pressa ca 7 liter och damejeane rummer ca 25 liter. Tror du det kan skapa problem för jäsningen? Mvh Madeleine

    SvaraRadera
  34. Varför slutar det bubbla, vad ska jag göra?
    Hej,
    Jag gör cider för första gången och har använt mig av champagnejäst och behöver nu råd.
    Det slutade bubbla efter bara fyra dagar efter att ha varit ordentlig fart på bubblet. Hade i går i 9g socker per liter (20liter) och det satte fart igen, men nu är det stopp igen. Skulle jag tappat om det? Jag har den placerad uppe i huset så ca 22graders värme står den i. Tips mottages väldigt gärna och tack för en bra och inspirerande sida.
    //Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Normalt är sockret slut i satsen när jäsningen avtar, alternativt har jästen tappat kraft. Normalt behöver man tillsätta mer socker eller mer jäst. Men då stiger alkoholhalten.

      Radera
  35. Tack för mycket bra instruktioner och tips.
    Jag har satt 15 l äppelmust för första gången. Frös ner min cider då jahg inte kunde göra alla 15 l på samma dag. Tillsatte igår vitvinsvinsjäst och 24 timmar tog det innan det började bubbla. Bubblar ungefär var 10e sekund i rumstemperatur 22 grader. Flyttade den till ett kallare rum ca 16-18 för att låta det gå lite lagom fort. Har jag tänkt galet? Vill låta den mogna och jäsa långsamt för ett bra resultat.

    SvaraRadera
  36. Jag har ett paradisäppelträd för att kunna få i tanniner, men tycker inte att det är strävt nog. Vad tror ni om ha i rabarber eller omogna druvor?

    SvaraRadera
  37. Hejsan, om musten är för söt... skulle det funka med att ha i citron för lite surhet ? Och tack för en mycket bra sida :)

    SvaraRadera
  38. Hej, Jag försökte följa till punkt och pricka, men efter 5 månaders lagring på flaska smakar det enbart vinäger fullständigt odrickbart. Jag undrar vad jag gjorde fel för att det skulle bli helt misslyckat?

    SvaraRadera
  39. Hej, Jag försökte följa allting till punkt och pricka enligt dina instruktioner, jag till och med köpte en slowjuicer, men resultatet är totalt misslyckat. Allting smakar exakt som vinäger trots att jag var extremt noggrann. Jag undrar vad jag gjorde för fel?

    SvaraRadera
  40. Kolla denna sida: https://www.fstvs.se/matdryck/recept-att-brygga-cider/. Här beskrivs bl a hur "ättiksyrabakterier börjat omvandla alkohol till ättiksyra...", vilket låter som det som du drabbats av. Förstår det som att det inte är så mycket att göra åt om det händer, och att nog beror på bakteriesammansättningen i musten.

    SvaraRadera