tisdag 10 mars 2015

Varför ekologiska kolonialvaror? Så resonerar jag.

Smiling cashew nuts, en succé för Gambia
Kolonialvaror... ett ord som säger så mycket.

Försäljningen av ekologiska matvaror i Sverige har exploderat de senaste åren, och ökade med mer än 40% under 2014, samtidigt så är det fler grossister som vill vara med och driva utvecklingen och exempelvis ska Axfoods genom Willys lansera 100 nya ekovaror under 2015, varor som de beskriver som storsäljare, vilket ger stora chanser att volymerna ökar ännu mer.

Men varför ekologisk eller Fairtrade över en konventionellt producerad kolonialvara?

Det finns många skäl att välja eko, men det som förvånar mig är att jättemycket av debatten i media pratar enbart om det egocentriska perspektivet med huvudfrågan "Hur drabbar det mig?"

Att problemet med konventionell odling inte är att man dränker grödorna i gift, utan att det kan finnas gift kvar i produkten som jag äter. Det här är klassisk skrämseljournalistik, och det säljer lösnummer.

Vad jag saknar är en bredare analys som tar upp huvudfrågan: Hur produceras varan?

Gång på gång kommer rapporter om hur varor i fattiga korrupta länder produceras under usla villkor, uselt både för människorna, naturen och landets ekonomin. Det handlar inte alls om hur produkten påverkar mig, snarare om hur produktionen av varan påverkar människor, djur och natur som kommer i kontakt med produktionen. Istället för det egocentriska perspektivet handlar det för mig om en ekologiskt, social och ekonomisk hållbar utveckling.


Börja med en vara


Valmöjligheteri kaffehyllan. Foto: Fairtrade Sverige
Börja köpa en kolonialvara som eko och Fairtrade, exempelvis kaffe, för det kanske inte är så tokigt med schysta arbetsförhållanden för kaffeodlarna ändå? Kaffe produceras normalt sett för usel betalning under usla villkor med tanklös och användning av kemikalier som har varit förbjudna i Europa i årtionden. Många tycker att det är bra när mänskliga rättigheter respekteras, så att betala en tia extra för kaffepaketet är inte så farligt, särskilt när man får en bra produkt, och man vet att odlaren kan leva gott. Njut lite extra av kaffet, det är du värd.

Men sen kommer följdfrågorna

Varför ska inte de som odlar te, socker, kakao, bananer, apelsiner, ananas, palmolja, bomull, vin, rosor, nötter och kryddor ha samma chans som kaffeodlarna? Rapporter om vidriga arbetsförhållanden kommer gång på gång, och de kan inte behandlas som enstaka händelser. Systemet är genomruttet i många fattiga länder. Kom då ihåg att regelverket för EU-ekologiskt (det gröna lövet), KRAV eller Fairtrade läggs ovanpå det aktuella landets lagstiftning. Kraven på produktionen ökar drastiskt. Skyddsutrutsning tillhandahålls, kemikalier förbjuds, schysta löner som går att leva på betalas ut. Här går Fairtrade längst, ett minipris som går att leva på betalas till producenten. Dessutom betalas en premie tillbaks till kooperativet, och i kooperativet röstas om hur pengarna ska fördelas och användas, många skolor har byggts på fattig landsbygd. Andra gånger investeras pengarna i vidare förädling av produkten. Varför sälja råvaran när man kan förädla den själv? Det behåller både pengar och arbetstillfällen på platsen där varan produceras, och det i sin tur skapar vidare utveckling.

Visst vet du att figuren på Fairtrades logga är en vinkande människa? 

Kakaofrukter.  Foto: Fairtrade Sverige
Bakom fairtradeloggan finns en vara som är stolt över sitt ursprung. Jag tänker på uttryck som "Belgisk choklad", som att det växer kakao i Belgien? Nej kakaon har under århundraden importerats från kolonier. Unga länder som idag förtjänar en större del av kakan. Trots detta så anges på mycket o-certifierad choklad inte ens vilken världsdel kakaon eller sockret kommer från. Kunden har inte en aning, men tänker heller inte på det, det blir lätt ett icke-val.

Etisk märkning

Man kan enkelt sammanfatta EU-eko, KRAV, Fairtrade som etiska märkningar, och där ligger nyckelfrågan i det hela. Det är ett etiskt ställningstagande att handla varor som är producerade under schysta villkor, och en del i ett moraliskt ställningstagande är att vara konsekvent.


Men det blir enklare med tiden

Våra hjärnor funkar så att det är obekvämt att tänka nya tankar, medan det finns en trygghet i att tänka tankar man har tänkt förut. Just det talar mot att ta första steget mot etiskt märkta produkter, men tro mig, det blir enklare. Idag mår jag snarare dåligt när jag inte kan köpa etiskt märkt, och låter oftast hellre bli. Jag tänker inte sätta min njutning över nån annans välgång.

Snart skriver jag en post om varför jag även köper ekologiska varor från rika länder, men av helt andra skäl.

Jag hoppas det här har varit läsvärt, lämna gärna en kommentar. Även om du inte håller med, jag diskuterar gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar