tisdag 28 april 2015

Ugnsrostade potatishalvor 2.0

Potatis är för många svenskar stapeln i dieten, men allt för få varierar hur den tillagas. Den kokas, bakas, klyftas, mosas eller pressas. Därför postar jag nu ett av mina favoritsätt att enkelt tillreda potatis, i ugnen. Det tar inte mycket längre än att koka potatisen men blir så mycket trevligare. Jag har postat om ugnsrostade potatishalvor tidigare men att vända snittsidan neråt i ugnen gör en förvånansvärt stor skillnad. För ett lyckat resultat gäller det att använda rätt potatis, jag rekommenderar Maestro eller Asterix, men även annan fast smakrik potatis fungerar. På detta sätt torkar potatisen inte ut i ugnen, men snittet får en vacker färg och potatisen en härlig smak, även skalet blir gott.

Ugnsrostade potatishalvor

  • Potatis, ca 3 st per portion
  • lite god Olivolja 
  • Salt
  • Smoked paprika
  • ev. Timjan.

Värm ugnen till 225°C. Skrubba potatisen med rotsaksborste under rinnande vatten. Dela potatisen på längden. Pensla potatishalvorna med olivolja runt om, salta och strö över smoked paprika och eventuellt timjan. Lägg potatishalvorna med snittsidan neråt (ja, neråt) på en ugnsplåt och grädda ca 25-30 minuter till snittsidan har fått en gyllenbrun yta, vid det laget är potatisen färdig, men färgen är det viktiga för ett bra resultat.

Jag hoppas det smakar, lämna gärna en kommentar eller följ mig på twitter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar